Skolas soma

Iniciatīva “Latvijas skolas soma”

   “Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

   Inicatīva “Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.

   Programmas mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot piederības sajūtu un valstisko identitāti.

https://lv100.lv/programma/latvijas-skolas-soma/
#skolassomaRiga , #LV100


Mācību nodarbība “Fosilijas Latvijā. Paleontoloģiskie atradumi Latvijā šodien un pirms 100 gadiem” Latvijas Dabas muzejā 10.klasēm.

   Novembra mēnesī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 10. klašu skolēni piedalījās mācību nodarbībās “Fosilijas Latvijā. Paleontoloģiskie atradumi Latvijā šodien un pirms 100 gadiem” Latvijas Dabas muzejā.
   10. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo informatīvas lapiņas, atbildot uz jautājumu: Ko uzzināju, apmeklējot mācību nodarbību muzejā ?
Skolēnu pārdomas pēc mācību nodarbības Latvijas Dabas muzejā :
   “Mācību nodarbība muzejā bija ļoti noderīga, jo uzzināju sīkāk par fosilijām, kas atrastas Latvijā. Sapratu, ka viss vēl nav atrasts un izzināts”, “Šāda veida mācību nodarbībām Dabas muzejā jānotiek biežāk, jo ne visu var paspēt apgūt mācību stundās”, “Muzeja gide ļoti jauki, interesanti pastāstīja par paleontoloģiskajiem atradumiem Latvijā, kas pašam radīja interesi, kaut ko atrast un izpētīt”, “Šī nodarbība vairāk mani ieinteresēja pievērsties zinātnei, kas saistīta ar ģeoloģiju”, “Iespēja redzēt, aptaustīt un labāk saprast to, kas mums ir sastopams apkārt”, “Patika, ka pildot dažādus uzdevumus, varēja daudz ko jaunu uzzināt par iežiem Latvijā”.

#skolassomaRiga , #LV100


Izrāde “Vai pagaršot” 1. – 4. klasēm

   6. novembrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 1. – 4. klašu skolēniem bija lieliska iespēja Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas aktu zālē redzēt un piedalīties izrādē “Vai pagaršot?”.
   “Vai pagaršot?” bija interaktīva izrāde bērniem, kas tapusi, iedvesmojoties no Reja Bredberija romāna “Pieneņu vīns”. Ikviens skolēns tika aicināts līdzdarboties, izgaršojot priecīgos, smieklīgos un skumjos dzīves notikumus. Izrāde ar vasaras smaržu un kāda bērna pēkšņo atklājuma prieku par atziņu, ka “ES ESMU DZĪVS!”.
Izrādi spēlēja aktieri Egija Silāre, Māris Bezmers, mūziķe/komponiste Elizabete Balčus. Ļoti svarīga loma bija Elizabetes radītajai mūzikai, kas ir avangardiska elektroniski teatrāla nākotnes mūzika un vēl arī muzikāli – tehnoloģisks pārsteigums, kāds latviešu teātrī līdz šim nav redzēts – muzikālie augļi un dārzeņi!
Mazo skatītāju emocija pēc izrādes:
   “Izrāde ļoti patika (1. klase)”, “Liels prieks bija aktīvi līdzdarboties “Sastingšanas spēlē”” (2. klase), “Patika kā aktieri skaisti dzied un iesaista mūs dejā (2. klase)”, “Izrādē patika, ka bija augļi, jo varēja padomāt uz katra alfabēta burta savu ēdienu (4. klase)”, “Patika augļi, kas skanēja (4. klase)”, “Man patika, ka es redzēju aktieri no seriāla “Viņas melo labāk”, jo tas ir mans mīļākais seriāls (4. klase)”, “Uzzināju, ka labāk “laimes mašīnu” neizgatavot (3. klase)”, “Es uzzināju, kas ir īsta draudzība (3. klase)”, “Izrāde bija krāšņa – daudz krāsu, dziesmu, deju”.

#skolassomaRiga , #LV100


Izrāde “Parīze – Rīga – Parīze” 9. – 10. klasēm.

   2. novembrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 9. – 10. klašu skolēniem bija lieliska iespēja Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas aktu zālē redzēt un izjust Mūzikas un mākslas fonda izrādi “Parīze – Rīga – Parīze”.
   Skolēni izjuta 20. gadsimta romantiku un skaudrumu mākslinieku Elvīras un Rūdolfa Piņņu sarakstē mūža garumā. Izrādē skanēja latviešu tautas dziesmas un populāras franču melodijas, un scenogrāfiju veidoja mākslinieka gleznu reprodukcijas. Galvenajās lomās bija pazīstami aktieri – Karīna Tatarinova un Varis Piņķis..
   Visu izrādes laiku skolas aktu zālē valdīja klusums, jo skolēnu nedalīta uzmanība tika veltīta tikai izrādē notiekošajam. Pēc izrādes skolēni un pedagogi dalījās ar iespaidiem par izrādē redzēto. Skolēnu un pedagogu emocijas pēc izrādes : “Paldies. Tiešām, tik laba izrāde un aktierspēle”, “Izrādē bija brīži, kad asaras acīs savaldīt bija grūti”, “Labprāt vēlreiz redzētu šo izrādi”, “Iesaku šo izrādi noskatīties katram vidusskolēnam”, “Izrādē bija viss – vēsture, māksla, mūzika”.

#skolassomaRiga , #LV100


Izrāde “Putni” 1. – 4. klasēm.

   31. oktobrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 1. – 4. klašu skolēniem bija lieliska iespēja Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas aktu zālē redzēt un piedalīties izrādē “Putni”.
   Seši stāsti par cilvēka satikšanos ar putniem un ne tikai… Kā balodis būvē ligzdu? Cik plats ir vanaga spārnu atvērums? Kurš putns iemainīja zelta spalvas pret skaistāko balsi pasaulē? No kura lidoņa nobijās putnu draugs Edgars? To visu un pat vēl vairāk jaunāko klašu skolēni uzzināja un pieredzēja izrādē-lekcijā bērniem „Putni”.
   Mazie skatītāji ar lielu prieku dzīvoja līdzi un klausījās Edgara Lipora un Goran Goras stāstos par putniem. Skaļie aplausi bija kā gandarījums par paveikto darbu izrādes autoriem.

#skolassomaRiga , #LV100


Mācību nodarbība “Dainu kārtošana” Krišjāņa Barona muzejā 5. klasēm.

   Oktobra mēnesī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 5. klašu skolēni piedalījās mācību nodarbībā “Dainu kārtošana” Krišjāņa Barona muzejā. Ar skolēnu iespaidiem no nodarbības un muzeja apmeklējuma varēja iepazīties skolas foajē.
   5. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo informatīvas lapiņas, atbildot uz jautājumiem: Kur biju? Ko redzēju? Ko uzzināju?
Visinteresantākās atbildes bija uz jautājumiem, ko redzēju un uzzināju, apmeklējot muzeju.
Dažas no skolēnu sniegtajām atbildēm, atbildot uz jautājumu, ko redzēju:
“Dainu skapi Krišjāņa Barona dzīvoklī ”, “Cik kārtīgi ir sakārots Dainu skapis”, “Dažādas fotogrāfijas no Krišjāņa Barona dzīves”, “Mazas piezīmju lapiņas ar Krišjāņa Barona rokrakstu”, “Redzēju vietu, kur Krišjānis Barons pavadīja pēdējos 4 savas dzīves gadus”.
Atbildot uz jautājumu, ko uzzināju, skolēnu atbildes bija:
“Kā tiek kārtotas tautasdziesmas dainu skapī”, “Uzzināju, ka dainu skapim ir 72 mazas atvilktnītes”, “Krišjānis Barons tautasdziesmas kārtoja pa tēmām”, “Uzzināju, ka Krišjāņa Barona dēls Kārlis bija slavens zobārsts”, “Uzzināju, ka Krišjāņa Barona hobijs bija veidot dažādus priekšmetus no koka”, “Uzzināju, ka Krišjāņa Barona ielai 2023. gadā būs simts gadi’, “Uzzināju, ka dainu skapī ir 268815 dainu lapiņas ”.
   Latviešu valodas skolotājas uzskata, ka šī bija lieliska iespēja skolēniem ne tikai redzēt, kur dzīvojis Dainu tēvs, bet arī uzzināt interesantus faktus par Dainu tēvu un viņa ikdienu.
#skolassomaRiga , #LV100


Mācību nodarbība “Pasaules un Latvijas dzīvnieki. Sugu sastāva izmaiņas 100 gados” Latvijas Dabas muzejā 8. klasēm.

   Oktobra mēnesī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 8. klašu skolēni piedalījās mācību nodarbībā “Pasaules un Latvijas dzīvnieki. Sugu sastāva izmaiņas 100 gados” Latvijas Dabas muzejā.
   8. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo informatīvas lapiņas, atbildot uz jautājumiem: Ko uzzināju, apmeklējot muzeju?
Skolēnu pārdomas pēc ekskursijas : “Muzejs bija plašs, kur varēja redzēt un uzzināt par dzīvnieku sugām Latvijā un Pasaule. Ļoti patika iespēja mācību stundu pavadīt ārpus skolas telpām”, “ Guvu jaunas zināšanas, ka palīdzēs labāk saprast, ko stundās māca. Ļoti priecāšos apmeklēt vēl šāda veida mācību nodarbības”, “Paldies jaukajai gidei, kas sīki pastāstīja par dzīvniekiem un to īpatnībām, jo ne visu var paspēt skolotāja stundās izstāstīt”, “Patika ar klasi kopā līdzdarboties dažādās aktivitātēs, kas bija jāveic muzejā”, “Uzzināju , cik ļoti lielu lomu dzīvnieku pasaulē ieņem cilvēku attieksme un rīcība, kas liek aizdomāties”, “Uzzināju, kā dzīvnieku sugu izmaiņas ir ietekmējusi cilvēku negatīvā rīcība. Uzzināju, kādi ir legāli ievesti dzīvnieki un , kādi ir nelegāli ievesti dzīvnieki Latvijā”, “Lieliska iespēja ne tikai redzēt, bet arī ar rokām aptaustīt dažādus priekšmetus no dzīvnieku pasaules”.
   Lielākā daļa skolēnu savās pārdomās akcentēja, ka projekts “Latvijas Skolas soma” ir lieliska iespēja mācīties interesantāk, atraktīvāk, apmeklējot mācību nodarbības ārpus skolas.

#skolassomaRiga , #LV100