Skolas soma

Iniciatīva “Latvijas skolas soma”

   “Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

   Inicatīva “Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.

   Programmas mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot piederības sajūtu un valstisko identitāti.

https://lv100.lv/programma/latvijas-skolas-soma/
#skolassomaRiga , #LV100


Ērika Vilsona monoizrāde “mana Magadana” 9. – 12. klasēm

   16. janvārī un 17. janvārī Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas 9. – 12. klašu skolēniem projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros bija iespēja redzēt un piedzīvot Erika Vilsona monoizrādi “Mana Magadana”.
   Izrādē aktieris Ēriks Vilsons stāstīja par latviešu likteni Otrā pasaule kara laikā. Aktieris vizuāli parādīja un izstāstīja viņa vecāku dzīvi kara laikā un izsūtījumā tālajā Magadanā. Skolēniem bija interesanti uzzināt un dzirdēt kā aktiera Erika Vilsona dzīves notikumi ir saistīti ar Magadanu.
   Skolēnu pārdomas un iespaidi pēc izrādes: “Izrāde patika. Papildināju zināšanas vēsturē, uzzinot par represēto dzīvi tālajā Magadanā”, “Monoizrādē jutu līdzi katrai aktiera spēlei un stāstījumam. Interesanti bija tas, ka vienā brīdī vēsture saplūda ar literatūru”, “Izrādās, ka tālajā Magadanā, kas atrodas Krievijas austrumu daļā, plīvo Jelgavas pilsētas karogs”, “Šī nebija vēstures stunda, kur tiek stāstīts kā rakstīts grāmatās, bet vienas ģimenes stāstījums par tiem laikiem – kara gadiem Latvijā un dzīvi pēc kara, līdz mūsdienām”, “Izrāde bija emocionāla. Emocionāls likās aktiera un viņa brāļa brauciens uz Magadanu, lai redzētu vietu, kur dzimuši”, “Magadana – treša lielākā zelta ieguves vieta pasaulē. Tālu gan”, “Tūlīt pēc izrādes noskatīšanās uzzvanīju savai vecmāmiņai, lai pajautātu, kā viņai šodien klājās. Izrādē sapratu, ka mums vairāk jārunā ar saviem tuvajiem – vecvecākiem un vecākiem”.

#skolassomaRiga #LV100


Ērika Vilsona monoizrāde “Nezāle” 7. un 8. klasēm

   16. janvārī Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas 7. un 8. klašu skolēniem projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros bija iespēja redzēt un piedalīties Erika Vilsona monoizrādē “Nezāle” (pēc R. Blaumaņa stāsta “Nezāle” motīviem).
   Skolēnu pārdomas un iespaidi pēc izrādes: “Monoizrāde bija veidota tā, lai paši skolēni būtu izrādes dalībnieki un aktieri. Šāda veida izrādes man patīk, jo nav tikai viena aktiera spēle”, “Noskatoties izrādi, sapratu, ka katram ir jāatbild par to, ko tu dari, kā arī, jābūt jaukiem pret citiem”, “Ticiet vai nē, bet savu vārdu krājumu papildināju, noskatoties tikai izrādi”, “Izrāde patika. Pirmo reizi redzēju monoizrādi – izrādi, kuru rāda un stāsta viens aktieris”, “Aktiera stāstījums aizrāva un pēc izrādes es došos uz bibliotēku atrast Rūdolfa Blaumaņa noveli “Nezāle” ”, “Skatoties izrādi, sapratu, ka dzīve agrāk bija daudz skarbāka un grūtāka nekā tagad. Ceru, ka arī pārējie skolēni saprata, ka skaudība ir slikta īpašība”. 

#skolassomaRiga #LV100


Izrāde “Nāves ēnā” 6. un 7. klasēm

   4. decembrī un 5. decembrī Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas 6. un 7. klašu skolēni projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros devās uz “Dirty Deal Teatro” teātri, lai ne tikai skatītos, bet arī piedalītos izrādē “Nāves ēnā”.
   Skolēnu pārdomas pēc izrādes: “Patika, jo bijām dalībnieki. Spēles pamatā bija Rūdolfa Blaumaņa novele ,,Nāves ēnā’’. Visu iztēlojamies, kā tas notiek patiesībā”, “Bija forši vadītāji – aktieri Jānis Znotiņš un Andrejs Polozkovs”, “Izrāde bija interesanta. Nekad uz tādu nebiju bijusi. Patika tas, ka paši varējām domāt turpmākos notikumus”, “Patika iespēja improvizēti sarunāties ar igauni, jo viens otra valodu nezinājām”, “Izjutām, kā ir palikt uz ledus gabala un tur izdzīvot”, “Patika, ka mēs paši bijām aktieri”, “Patika, ka mēs paši bijām aktieri”, “Ideja bija iespaidīga un ļāva klasesbiedriem satuvināties”, “Patika, ka zivis bija īstas”, “Patika tas, ka mēs visu laiku nesēdējām, bet bija aktivitātes”, “Izrāde pierādīja to, ka varam strādāt kopā un būt viena komanda”, “Bija forši vadītāji un mēs paši izveidojām savu stāstu”, “Būtu bijis labāk, ja izrāde būtu bijusi vienai klasei. Cilvēku bija par daudz”, “Beigās bijām izveidojuši savu noveli, kuru mums nolasīja. Sapratu, ka ne vienmēr viss ir neinteresanti”.
   Arī klases audzinātājām bija pārdomas pēc izrādē redzētā : “Bija interesanti redzēt savas audzināmās klases bērnu uzvedību situācijā, kad esi atstāts uz ledus. Skolēni ir dažādi, tāpēc bija interesanti uzzināt, kā katrs reaģē uz tā brīža situāciju”, “Izrādes laikā ļoti pārdzīvoju līdzi skolēnu emocijām un rīcībai situācijā, kad paliec bez nekā. Lika aizdomāties, kā mēs pieaugušie rīkotos šādā situācijā, kad paliec uz peldoša ledus gabala plašajā jūrā”.

#skolassomaRiga #LV100


Mācību nodarbība “Saruna par Ojāra Vācieša laiktelpu” Ojāra Vācieša muzejā 8. klasēm

   Novembra mēnesī Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas 8. klases projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros piedalījās mācību nodarbībā “Saruna par Ojāra Vācieša laiktelpu” Ojāra Vācieša muzejā. Ar skolēnu iespaidiem no nodarbības un muzeja apmeklējumu varēja iepazīties skolas foajē.
   8. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo pārskats par muzejā redzēto, atbildot uz jautājumiem: Kur biju? Ko uzzināju?
   Dažas no skolēnu sniegtajām atbildēm, atbildot uz jautājumu, ko uzzināju:
   “Ojāra Vācietis rokraksts bija ļoti grūti salasāms”, “Rakstnieks ļoti daudz pastaigājās, kas radīja iedvesmu viņa dzejai”, “Ojārs Vācietis ļoti mīlēja savu sievu. Patika rakstīt romantiskas zīmītes sievai”, “Prieka pēc zīmēja mandalas”, “Ojāram Vācietim patika vērot putnus”, “Rakstnieks agri iemācījās lasīt, jau 4 gadu vecumā mācēja lasīt raiti”, “Ojārs Vācietis kolekcionēja termosus”, “Pirmo dzejoli sarakstīja 5 gadu vecumā”, “ 40 gadu vecumā iegādājās rotaļu mērkaķīti – Jēkabu”
   Latviešu valodas skolotājas uzskata, ka muzejā redzētais un dzirdētais liks skolēniem vairāk saprast, ka latviešu dzejnieku dzīve nav bijusi tikai rakstīt dzeju, bet arī dzīvot tā laika dzīvi un pilnveidot sevi ne tikai literārā jomā.

#skolassomaRiga #LV100


Latvijā veidotu mākslas filmu seansi klasēm izglītojošiem nolūkiem kinoteātrī “Kino Bize”

   Novembra mēnesī Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas 5.b, 8.a, 8. b, 10. a, 11. b un 12.a klases skolēni projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja kino seansus mājīgā kinoteātri “Kino Bize”, kas atrodas pašā Rīgas centrā.
   Skolēnu izvēlēto filmu repertuārā bija latviešu režisoru veidotās filmas. 5. b klase skatījās mākslas filmu “Paradīze 89” (filmas režisore – Madara Dišlere). Jaunāko latviešu mākslas filmu “Tēvs Nakts” (režisors – Dāvis Sīmanis) izvēlējās redzēt 8.a, 8. b, 11. b un 12. a klase. Savukārt otru jaunāko latviešu mākslas filmu “Homo Novus” (režisore – Anna Viduleja) noskatījās 10. a un 11. b klase.
   Skolēni pēc mākslas filmu skatīšanās dalījās pārdomās, veidojot filmu recenzijas, rakstīja īsus komentārus par redzēto filmā, kā arī, ko uzzināja un saprata pēc filmas noskatīšanās (skatīt foto galeriju).

#skolassomaRiga #LV100


Mācību ekskursija uz Latvijas Nacionālā Operas un Baleta namu 5. , 11. un 12. klasēm

   Novembra mēnesī Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas 5., 11. un 12. klašu skolēni projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros devās mācību ekskursijā uz Latvijas Nacionālās Operas un Baleta namu. Ekskursijas notika laikā, kad ne tikai Latvija gaidīja savas simtgades svētkus, bet arī Latvijas Opera gatavojās svinēt 100 gadu jubileju.
   11. a klases atsauksmes – “Jauki bija redzēt unikālo 19.gadsimta arhitektūras pieminekli – Latvijas Nacionālās operas un baleta ēku ar tās apbrīnojamo un krāšņo interjeru, kur gida vadībā bija iespēja izstaigāt Operas namu un izzināt teātra vēsturi, kā arī iepazīt tā ikdienu un aizkulises. Mums bija dota iespēja aprunāties ar personālu, stāvēt uz lielās skatuves un izjust tās varenību – aizvērt acis un aizdomāties par nākotni.”
   5. a., 5. c un 12. a klases skolēni individuāli dalījās pārdomās par redzēto:
   “Priecājos par iespēju redzēt sākumā operas namu no aizkulisēm, kas tagad ir radījis iedvesmu apmeklēt kādu izrādi tuvākajā laikā” , “Ļoti patika kā gide interesanti stāsta un atbild uz mūsu jautājumiem. Interesanti bija redzēt kā gatavojas baleta izrādei”, “Mums bija iespēja tikt telpās, kur parasts operas apmeklētājs netiek”, “Lielu iespaidu atstāja interesantā operas nama arhitektūra”, “Es iepazinu Latvijas Operas un Baleta mākslinieku vēsturi un kā tiek veidotas izrādes”, “Apbrīnoju operas nama arhitektūru, jo viss ir tik sīki izgrebts un apgleznots”, “Uzzināju, ka pirmā baleta izrāde bija “Klīstošais holandietis””, “Pārsteidza tas, ka sīkie gravējumi ir nokrāsoti ar īstu zeltu”, “Operas namā viss ir izveidots tā, lai apmeklētāji netraucētu viens otram, kad pārvietojas pirms un pēc izrādēm. To pierāda daudzās kāpnes operas namā.”, “Mums bija lieliska iespēja pabūt uz balkona, kur sēž prezidents. Sapratām, ka tā ir sliktākā vieta, kur skatīties izrādi”, “Esot uz operas skatuves tā vien gribējās kaut uz mirkli būt operas māksliniecei”

#skolassomaRiga #LV100


Mācību nodarbība “Fosilijas Latvijā. Paleontoloģiskie atradumi Latvijā šodien un pirms 100 gadiem” Latvijas Dabas muzejā 10.klasēm

   Novembra mēnesī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 10. klašu skolēni piedalījās mācību nodarbībās “Fosilijas Latvijā. Paleontoloģiskie atradumi Latvijā šodien un pirms 100 gadiem” Latvijas Dabas muzejā.
   10. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo informatīvas lapiņas, atbildot uz jautājumu: Ko uzzināju, apmeklējot mācību nodarbību muzejā ?
Skolēnu pārdomas pēc mācību nodarbības Latvijas Dabas muzejā :
   “Mācību nodarbība muzejā bija ļoti noderīga, jo uzzināju sīkāk par fosilijām, kas atrastas Latvijā. Sapratu, ka viss vēl nav atrasts un izzināts”, “Šāda veida mācību nodarbībām Dabas muzejā jānotiek biežāk, jo ne visu var paspēt apgūt mācību stundās”, “Muzeja gide ļoti jauki, interesanti pastāstīja par paleontoloģiskajiem atradumiem Latvijā, kas pašam radīja interesi, kaut ko atrast un izpētīt”, “Šī nodarbība vairāk mani ieinteresēja pievērsties zinātnei, kas saistīta ar ģeoloģiju”, “Iespēja redzēt, aptaustīt un labāk saprast to, kas mums ir sastopams apkārt”, “Patika, ka pildot dažādus uzdevumus, varēja daudz ko jaunu uzzināt par iežiem Latvijā”.

#skolassomaRiga #LV100


Izrāde “Vai pagaršot” 1. – 4. klasēm

   6. novembrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 1. – 4. klašu skolēniem bija lieliska iespēja Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas aktu zālē redzēt un piedalīties izrādē “Vai pagaršot?”.
   “Vai pagaršot?” bija interaktīva izrāde bērniem, kas tapusi, iedvesmojoties no Reja Bredberija romāna “Pieneņu vīns”. Ikviens skolēns tika aicināts līdzdarboties, izgaršojot priecīgos, smieklīgos un skumjos dzīves notikumus. Izrāde ar vasaras smaržu un kāda bērna pēkšņo atklājuma prieku par atziņu, ka “ES ESMU DZĪVS!”.
Izrādi spēlēja aktieri Egija Silāre, Māris Bezmers, mūziķe/komponiste Elizabete Balčus. Ļoti svarīga loma bija Elizabetes radītajai mūzikai, kas ir avangardiska elektroniski teatrāla nākotnes mūzika un vēl arī muzikāli – tehnoloģisks pārsteigums, kāds latviešu teātrī līdz šim nav redzēts – muzikālie augļi un dārzeņi!
Mazo skatītāju emocija pēc izrādes:
   “Izrāde ļoti patika (1. klase)”, “Liels prieks bija aktīvi līdzdarboties “Sastingšanas spēlē”” (2. klase), “Patika kā aktieri skaisti dzied un iesaista mūs dejā (2. klase)”, “Izrādē patika, ka bija augļi, jo varēja padomāt uz katra alfabēta burta savu ēdienu (4. klase)”, “Patika augļi, kas skanēja (4. klase)”, “Man patika, ka es redzēju aktieri no seriāla “Viņas melo labāk”, jo tas ir mans mīļākais seriāls (4. klase)”, “Uzzināju, ka labāk “laimes mašīnu” neizgatavot (3. klase)”, “Es uzzināju, kas ir īsta draudzība (3. klase)”, “Izrāde bija krāšņa – daudz krāsu, dziesmu, deju”.

#skolassomaRiga #LV100


Izrāde “Parīze – Rīga – Parīze” 9. – 10. klasēm

   2. novembrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 9. – 10. klašu skolēniem bija lieliska iespēja Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas aktu zālē redzēt un izjust Mūzikas un mākslas fonda izrādi “Parīze – Rīga – Parīze”.
   Skolēni izjuta 20. gadsimta romantiku un skaudrumu mākslinieku Elvīras un Rūdolfa Piņņu sarakstē mūža garumā. Izrādē skanēja latviešu tautas dziesmas un populāras franču melodijas, un scenogrāfiju veidoja mākslinieka gleznu reprodukcijas. Galvenajās lomās bija pazīstami aktieri – Karīna Tatarinova un Varis Piņķis..
   Visu izrādes laiku skolas aktu zālē valdīja klusums, jo skolēnu nedalīta uzmanība tika veltīta tikai izrādē notiekošajam. Pēc izrādes skolēni un pedagogi dalījās ar iespaidiem par izrādē redzēto. Skolēnu un pedagogu emocijas pēc izrādes : “Paldies. Tiešām, tik laba izrāde un aktierspēle”, “Izrādē bija brīži, kad asaras acīs savaldīt bija grūti”, “Labprāt vēlreiz redzētu šo izrādi”, “Iesaku šo izrādi noskatīties katram vidusskolēnam”, “Izrādē bija viss – vēsture, māksla, mūzika”.

#skolassomaRiga #LV100


Izrāde “Putni” 1. – 4. klasēm

   31. oktobrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 1. – 4. klašu skolēniem bija lieliska iespēja Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas aktu zālē redzēt un piedalīties izrādē “Putni”.
   Seši stāsti par cilvēka satikšanos ar putniem un ne tikai… Kā balodis būvē ligzdu? Cik plats ir vanaga spārnu atvērums? Kurš putns iemainīja zelta spalvas pret skaistāko balsi pasaulē? No kura lidoņa nobijās putnu draugs Edgars? To visu un pat vēl vairāk jaunāko klašu skolēni uzzināja un pieredzēja izrādē-lekcijā bērniem „Putni”.
   Mazie skatītāji ar lielu prieku dzīvoja līdzi un klausījās Edgara Lipora un Goran Goras stāstos par putniem. Skaļie aplausi bija kā gandarījums par paveikto darbu izrādes autoriem.

#skolassomaRiga #LV100


Mācību nodarbība “Dainu kārtošana” Krišjāņa Barona muzejā 5. klasēm

   Oktobra mēnesī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 5. klašu skolēni piedalījās mācību nodarbībā “Dainu kārtošana” Krišjāņa Barona muzejā. Ar skolēnu iespaidiem no nodarbības un muzeja apmeklējuma varēja iepazīties skolas foajē.
   5. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo informatīvas lapiņas, atbildot uz jautājumiem: Kur biju? Ko redzēju? Ko uzzināju?
Visinteresantākās atbildes bija uz jautājumiem, ko redzēju un uzzināju, apmeklējot muzeju.
Dažas no skolēnu sniegtajām atbildēm, atbildot uz jautājumu, ko redzēju:
“Dainu skapi Krišjāņa Barona dzīvoklī ”, “Cik kārtīgi ir sakārots Dainu skapis”, “Dažādas fotogrāfijas no Krišjāņa Barona dzīves”, “Mazas piezīmju lapiņas ar Krišjāņa Barona rokrakstu”, “Redzēju vietu, kur Krišjānis Barons pavadīja pēdējos 4 savas dzīves gadus”.
Atbildot uz jautājumu, ko uzzināju, skolēnu atbildes bija:
“Kā tiek kārtotas tautasdziesmas dainu skapī”, “Uzzināju, ka dainu skapim ir 72 mazas atvilktnītes”, “Krišjānis Barons tautasdziesmas kārtoja pa tēmām”, “Uzzināju, ka Krišjāņa Barona dēls Kārlis bija slavens zobārsts”, “Uzzināju, ka Krišjāņa Barona hobijs bija veidot dažādus priekšmetus no koka”, “Uzzināju, ka Krišjāņa Barona ielai 2023. gadā būs simts gadi’, “Uzzināju, ka dainu skapī ir 268815 dainu lapiņas ”.
   Latviešu valodas skolotājas uzskata, ka šī bija lieliska iespēja skolēniem ne tikai redzēt, kur dzīvojis Dainu tēvs, bet arī uzzināt interesantus faktus par Dainu tēvu un viņa ikdienu.
#skolassomaRiga #LV100


Mācību nodarbība “Pasaules un Latvijas dzīvnieki. Sugu sastāva izmaiņas 100 gados” Latvijas Dabas muzejā 8. klasēm

   Oktobra mēnesī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 8. klašu skolēni piedalījās mācību nodarbībā “Pasaules un Latvijas dzīvnieki. Sugu sastāva izmaiņas 100 gados” Latvijas Dabas muzejā.
   8. klases skolēniem pēc muzeja apmeklējuma bija jāsagatavo informatīvas lapiņas, atbildot uz jautājumiem: Ko uzzināju, apmeklējot muzeju?
Skolēnu pārdomas pēc ekskursijas : “Muzejs bija plašs, kur varēja redzēt un uzzināt par dzīvnieku sugām Latvijā un Pasaule. Ļoti patika iespēja mācību stundu pavadīt ārpus skolas telpām”, “ Guvu jaunas zināšanas, ka palīdzēs labāk saprast, ko stundās māca. Ļoti priecāšos apmeklēt vēl šāda veida mācību nodarbības”, “Paldies jaukajai gidei, kas sīki pastāstīja par dzīvniekiem un to īpatnībām, jo ne visu var paspēt skolotāja stundās izstāstīt”, “Patika ar klasi kopā līdzdarboties dažādās aktivitātēs, kas bija jāveic muzejā”, “Uzzināju , cik ļoti lielu lomu dzīvnieku pasaulē ieņem cilvēku attieksme un rīcība, kas liek aizdomāties”, “Uzzināju, kā dzīvnieku sugu izmaiņas ir ietekmējusi cilvēku negatīvā rīcība. Uzzināju, kādi ir legāli ievesti dzīvnieki un , kādi ir nelegāli ievesti dzīvnieki Latvijā”, “Lieliska iespēja ne tikai redzēt, bet arī ar rokām aptaustīt dažādus priekšmetus no dzīvnieku pasaules”.
   Lielākā daļa skolēnu savās pārdomās akcentēja, ka projekts “Latvijas Skolas soma” ir lieliska iespēja mācīties interesantāk, atraktīvāk, apmeklējot mācību nodarbības ārpus skolas.

#skolassomaRiga #LV100